Sociaal Leren (i.o)

Leren omgaan met jezelf en de ander. Dat is de essentie van sociaal emotioneel leren. De Social Kiddie is een programma gericht op het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Dit programma is momenteel in ontwikkeling om officieel erkend te worden als interventie. Alvast meer weten? Neem contact met ons op.

expressies 1 nrm

In het kort

Online & praktijk nnb nnb Geaccrediteerde opleiding i.o.

Dynamisch ontwikkelingsproces

De sociale en emotionele ontwikkeling is een continu proces waarvan de eerste 20 levensjaren van belang zijn bij vormen van de basis. School en de kinderopvang vormen de omgeving waarin het kind zijn talenten ontdekt en vaardigheden ontwikkelt waar hij zijn leven lang op kan bouwen en profijt van heeft. Deze sociale en emotionele ontwikkeling start altijd in de thuissituatie of kinderopvang (0 tot 4 jaar). Deze groei verplaatst zich vanaf 4 jaar naar de omgeving van school en kinderopvang.

Sociale en emotionele vaardigheden noemen we ook wel levensvaardigheden. Dit komt omdat deze vaardigheden te maken hebben met alles waarin een individu met zichzelf en de ander te maken kan krijgen. Tijdens de sociale en emotionele ontwikkeling kunnen deze levensvaardigheden worden geleerd en eigen gemaakt.

Het doormaken van een goede gezonde ontwikkeling op dit ontwikkelingsgebied zorgt ervoor dat kinderen zelfvertrouwen krijgen, assertief kunnen zijn en het vermogen ontwikkelen om veerkracht te tonen. Een goede ontwikkeling op dit gebied zorgt ervoor dat kinderen het volgende leren:

  1. Ontwikkelen van een persoonlijke identiteit;
  2. een verbinding kunnen aangaan met anderen;
  3. leren omgaan met emoties van zichzelf, en de ander, en leren om beiden te reguleren;
  4. leren omgaan met de verwachtingen van de omgeving;
  5. en het kunnen terugveren bij tegenslag.

Sociaal emotioneel leren is een ontwikkelingsproces waardoor kinderen fundamentele levensvaardigheden verwerven. Met deze levensvaardigheden leren we onszelf, onze connecties met anderen en ons leven vorm te geven op een gezonde en verantwoorde manier.

De randvoorwaarden

Sociale en emotionele vaardigheden zijn de randvoorwaarden voor een goed welbevinden en een goede gezondheid van het kind. Ze vormen de basis voor goed leren. Deze specifieke vaardigheden zijn onderdeel van de totaalontwikkeling van het kind. Bij een gezonde ontwikkeling in dit ontwikkelingsgebied zal dit ook een positief effect hebben op andere fronten van ontwikkelen. Het een gaat hand in hand met het ander.

Door een gezonde sociale en emotionele ontwikkeling kan het kind ook andere vaardigheden goed ontwikkelen, en zich beter eigen maken. Hierdoor verbetert het leervermogen, en kan het kind op latere leeftijd (op een gezonde manier) met tegenslagen en teleurstellingen omgaan. Uit onderzoek blijkt dat sociale en emotionele vaardigheden een onderdeel vormen van de basis voor effectief onderwijs. Dit creëert in onze ogen gelijke (onderwijs)kansen voor het kind.

Incompany

Deze cursus als maatwerk in jouw organisatie? Versterk je team met een verrijking in pedagogiek.

Bekijk hier de mogelijkheden voor organisaties

Groei en leer met Social Skills

Meld je vandaag nog aan en vraag meer informatie aan over de Social Kiddie.

Een greep uit de expertises

nadenken 3 scaled e1716669300192

Pedagogisch verantwoord

Leuke activiteiten met een speels karakter wat de kinderen stimuleert om te leren omgaan met zichzelf, de ander en de omgeving. In een pedagogische en veilige omgeving is het mogelijk om te groeien.

playground 2

Spelenderwijs ontwikkelen

De kinderen worden op een actieve manier bij de activiteit betrokken. Niets moet, je mag meedoen, je mag vragen stellen, je mag aangeven wat je aan wilt geven. We stimuleren kinderen om te delen wat zij te delen hebben, op een leuke en speelse wijze.

important

Deskundige begeleiding

Onze docenten en professionals zijn deskundige mensen die uitblinken in hun interactievaardigheden. Zij geven les aan de professionals die de activiteiten aan de kinderen aanbieden. Op deze manier spelen zij in op het ontwikkelingsniveau van de kinderen en begrijpen wat zij kunnen doen om de kinderen te helpen deze belangrijke vaardigheden te ontwikkelen.

hero thumb lt

Doelgericht & onderbouwd

Het programma is opgebouwd uit werkzame interventie elementen. Voor dit programma werken wij samen met universitaire studenten van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen & Onderwijskunde. Op deze manier werken we onderbouw en gericht aan de ontwikkeling van kinderen.

Leerdoelen

Wij geven les waar nog geen les in gegeven wordt. Een doorontwikkeld en evidence-informed activiteitenprogramma gericht op het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden van kinderen 6 – 12 jaar. De Social Kiddie is gericht op de sociale en emotionele ontwikkeling waardoor kinderen hun gevoel van eigenwaarde vergroten, zelfvertrouwen opbouwen, weerbaarheid ontwikkelen en gemotiveerd raken om te leren. Structurele aandacht voor sociaal en emotioneel leren leidt tot het volgende:

1 – Meer kansengelijkheid voor elk kind

Elk kind heeft baat bij goede sociale en emotionele vaardigheden. Het is een voorwaarde om tot goed leren te komen. Voor kinderen die de vaardigheden niet van de thuisomgeving ontvangen of die moeite hebben met leren hebben er extra baat bij.

2 – Beter welbevinden van het kind & docent

Zowel docenten als kinderen ervaren een verbeterd welbevinden. Dit leidt tot een positief pedagogisch schoolklimaat, minder gedragsproblemen, minder risico- en crimineel gedrag en minder stress bij kinderen en docenten. Less is more.

3 – Betere leerprestaties

Een verbetering van 11% in leerprestatie. Niet veroorzaakt door verhoogde prestatiedruk op het kind, maar als gevolg van de intrinsieke motivatie om goed te willen leren.

4 – Betere ontwikkeling van andere gezondheidsvaardigheden

Het ontwikkelen van goede sociaal-emotionele vaardigheden en het bevorderen van een veilig pedagogisch klimaat in school en de kinderopvang vormen de basis voor het bespreken van diverse gezondheids- en sociaal-maatschappelijke thema’s, waaronder burgerschap, mentale gezondheid, begrip voor diversiteit en respectvolle omgangsvormen.

Advies nodig?

Neem voor vrijblijvend advies contact op met onze professionals.

Onze erkenning

Interventie traject | Nederlands Jeugdinstituut

Samen met een team aan professionals werken we aan pedagogische kwaliteit. Dit doen we met pedagogisch wetenschappers. docent pedagogiek en communicatie, ouder- en kindadviseur en pedagogisch coaches. Onze Social Kiddie is momenteel in een erkenningstraject bij het Nederlands Jeugdinstituut. Hierdoor werken we alleen op de pedagogisch verantwoorde manier om de sociaal emotionele groei bij kinderen op de juiste manier te stimuleren. Onze opleidingen zijn onderzocht en evidence-informed opgebouwd. We kijken daarin naar het beschikbare onderzoek over de pedagogiek die van belang zijn voor een gezonde totaalontwikkeling van het kind. We werken alleen met effectieve methodieken om het pedagogisch fundament in de kinderopvang en het basisonderwijs te versterken.

fundamental line shape star green
funda thumb
Social Skills

We kunnen kinderen iets meegeven voor een moment. Of, we kunnen vaardigheden aanleren waar zij altijd profijt van hebben.

Lisa Holtslag Eigenaar Social Skills

Schrijf je nu in!